گیاهانی که رو به تمام شدن هستند!/هنر عزیزی

گیاهانی که رو به تمام شدن هستند!/هنر عزیزی

یادداشتی از هنر عزیزی؛ با آغاز فصل بهار بعضی از مردم اورامانات روزی خود را از دامن طبیعت می‌گیرند، اما برداشت بی رویه از گیاهان خوراکی خودرو این گونه‌ها را در خطر نابودی قرار داده است. بهار فصل رویش انواع گیاهان خوراکی و دارویی است گیاهانی که هم سفره‌های مردم منطقه را رنگین و هم […]

یادداشتی از هنر عزیزی؛

با آغاز فصل بهار بعضی از مردم اورامانات روزی خود را از دامن طبیعت می‌گیرند، اما برداشت بی رویه از گیاهان خوراکی خودرو این گونه‌ها را در خطر نابودی قرار داده است.

بهار فصل رویش انواع گیاهان خوراکی و دارویی است گیاهانی که هم سفره‌های مردم منطقه را رنگین و هم اشتغالی فصلی برای عده‌ای ایجاد می‌کند، دامنه‌ی تپه‌ها دشت‌ها کوه‌ها و مخصوصا رشته کوه‌های شاهو رویشگاه تعداد زیادی از این گیاهان است، علاوه بر این بعضی ازانواع این گیاهان در زمین‌های کشاورزی به صورت خودرو رشد می‌کند.

روستای میرعبدلی یاچاله وان نام کوهستانی در شمال غرب کرمانشاه واقع در ۱۶ کیلومتری جنوب شهرستان پاوه قرارگرفته است که معروف‌ترین کوه گرمه زناو، ریاوکو، کمه روسان منطقه اورامانات به شمار می‌رود در این کوه پر آوازه با گل‌های فراوان و انواع گیاهان در ارتفاعاتش به فراوانی رشد می‌کند از آویشن کوهی و پیاز وحشی گرفته تا قارچ، کنگر، شنگ، ترشک، خوژه، بنا، گل سیرانه، سوره بنه، خاز، گه وله، زیره، بسیاری دیگر که خاصیت دارویی و خوراکی دارند.

سفر به این ارتفاعات همیشه حال وهوای خاص خود را دارد عطر گیاهان وحشی از همان لحظه اول به مشام می‌رسد ودر بهار و تابستان سراسر دره‌ها و کوه‌ها را گل‌های زرد وحشی فرا می‌گیرد در این فصل بسیاری از مردان منطقه اورامانات بعد از نماز صبح به طرف کوه می‌روند، برای آن‌ها تقریباً باکمی پیاده روی در پیش است چون ساختار چاله وان جوری است که باخودرو راحت وبدونه هیچ گونه نگرانی به پای کوه رسیده وچه مردان وچه زنان معمولاً بیل مخصوصی برای کندن گیاهان وحشی در دست و کوله‌ای بر پشت دارند.

ودر همان دامنه کوه شروع به کندن انواع گیاهان کرده اعم از بزرگ وکوچک .واین روش نیز به نابودی تمام پوشش گیاهی منطقه شده .

همچنین این گیاهان آب چندانی نیاز ندارند و در شرایط سخت کوهستانی رشد می‌کنند و وجودشان در مناطق کوهستانی از فرسایش خاک و ورود سیلاب جلوگیری می‌کند، علاوه براین سفره‌های بسیاری از کرمانشاهیان وخطه اورامانات را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه رنگین می‌کنند، و چه خورشت کنگرو ریواس و…. مهم است که قدر این داشته‌های ارزشمند که بر سر خوان طبیعت می‌رویند را بدانیم و برای بقایشان از ریشه کن کردن آن‌ها بپرهیزیم.

با توجه به کم شدن مقدار این گیاهان در رویشگاه‌ها نسبت به سال‌های قبل کارشناسان منابع طبیعی می‌گویند: بهره‌برداران باید مراقب باشند که هنگام کندن گیاهانی که دارای پیاز است آن را با پیاز نکنند تا برای سال‌های آینده امکان رشد داشته باشد، ولی در بازار‌های فروش بسیاری از این گیاهان را می‌بینی که با پیاز کنده شده است.

همین نگرانی از انقراض و نابودی گیاهان خوراکی فصل بهاردر رویشگا‌ها باعث از بین رفتن تمامی گونه های نادر این منطقه شده است اگر مردمان این منطقه به فکر نباشند باید سالهای اینده را بانابودی این گونه گیاهان سر کنیم …

بیایید برای درآمد نه چندان زیاد منطقه را به نابودی نکشانیم وآن دسته از کسانی که در میدانهای شهر مردمان منطقه رابرای مقدار پول ناچیزی که درقبال ان به مردم میدهند تشویق میکنند وهر غروب تو روستاها میچرخند واین گیاهان رااز مردم میگیرند وخودشان انها را تو بازار با دو برابر ان به دیگران میفروشند .باید جلوگیری کنیم.

بیایید به فکر طبیعت خود باشیم اگر کاری نکنیم پوشش گیاهی را نابود کرده ایم.