اولین کنگره ملی شاعر نامی کُرد “خانای قبادی” در جوانرود برگزار شد

اولین کنگره ملی شاعر نامی کُرد “خانای قبادی” در جوانرود برگزار شد

اولین کنگره ملی شاعرنامی کرد، “خانای قبادی” با حضور مسئولین، شعرا، ادیبان و شخصیت های فرهنگی و ادبی در کتابخانه محمدرسول الله(ص) شهرستان جوانرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شاهو نیوز، اولین کنگره ملی شاعرنامی کرد، “خانای قبادی” عصر روز چهارشنبه ۱۳ مرداد مه ۱۴۰۰ با حضور فرماندار جوانرود، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و معاونین، روحانیون، مسئولین، موسسه فرهنگی هنری گفتمان نو، انجمن های فرهنگی وادبی، شعرا، ادیبان و شخصیت های فرهنگی و ادبی در کتابخانه محمدرسول الله(ص) شهرستان جوانرود برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رستگار یوسفی فرماندار جوانرود گفت: شهرستان جوانرود مهد شخصیت ها و مفاخر بزرگ فرهنگی، دینی و عرفانی است که زنده نگه داشتن یادو نام این بزرگان برای بقای زبان و فرهنگ اصیل کردی بسیارضروری است.

فرماندارجوانرودبا تقدیراز عوامل برگزاری این کنگره گفت: منطقه اورامانات به ویژه شهرستان جوانرود از دیرباز در دامن سبز خودش شخصیت ها و مفاخر بزرگ فرهنگی دینی و عرفانی پرورش داده است که میراث ماندگاری برای جامعه ما هستند.

رستگاریوسفی بیان اینکه ذکرنام ویاد بزرگان رحمت است افزود: این ستارگان درخشان فرهنگ و عرفان چراغ هدایتی برای جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات برگزاری اولین کنگره خانای قبادی برای سال 98 پیش بینی شده بوداظهارداشت : این کنگره قراربود درسال 98 با شکوه خاصی با حضور شخصیت های داخلی و خارجی در چند روز برگزارشود اما شیوع ویروس منحوس کرونا مانع برگزاری چندین برنامه شاخص فرهنگی ازجمله اولین کنگره خانای قبادی وتجلیل از شخصیت محمدباقرهاشمی گردید.

یوسفی یادآورشد: امروز مجبور هستیم به علت شرایط ویروس کرونا اولین کنگره خانای قبادی را با محدودیت و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزارکنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز با تقدیر از فرماندارجوانرود، اعضای شورای تامین و همه کسانی که در برگزاری این کنگره ملی نقشی داشته اند افزود: برگزاری کنگره ملی خانای قبادی نیاز ضروری جامعه و گامی در راستای تحقق وحدت واشتراکات فرهنگی است که باید بیش از پیش موردتوجه قرارگیرد.

بهرام فاضلی به مقایسه ایران جغرافیایی وایران فرهنگی پرداخت و افزود: ایران فرهنگی فراتر از تقسیمات ، نژاد، مذهب ، زبان و گویش ها است.وی اظهارداشت : ایران فرهنگی به سیاست ،مذهب، نژاد، زبان وگویش و… محدود نمی شود.

فاضلی با بیان اینکه فرهنگ است از دوران گذشته تاکنون کشورمارا قدرتمندساخته است خاطرنشان کرد: آنچه که امروز مارا درمقابل تهاجم فرهنگی حفظ می کند اصالت فرهنگی است.

وی یادآورشد: امروز بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با شبیه خون فرهنگی به برگزاری همایش ها وحفظ آثار فاخر نیازداریم.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان جوانرود هم با تقدیر ازمدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان کرمانشاه ومعاونین وی ، فرماندارجوانرود و معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرماندار، اعضای انجمن خانای قبادی ، شهرداری و اعضای شورای شهر گفت: برگزاری این کنگره ملی که استارت آن سال 98 شروع شده است به همت و پشتیبانی های این بزرگواران بوده که سرآغازی برای برنامه های فرهنگی این شهرستان است.

مسعودقادری افزود: اولین کنگره ملی شاعرنامی کرد خانای قبادی درحالی برگزارمی شودکه شاهدثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات و پیوستن شهرستان جوانرود به 60 شهرخلاق فرهنگ وهنرکشورهستیم.

وی به جایگاه والای شاعرنامی کردخانای قبای اشاره واظهارداشت: خانای قبادی از شاعران نامی کرد است که توانسته است حماسه نظامی را به زبان کردی برگرداند.

قادری یادآورشد: از 44 اثر ارسال شده به دبیرخانه این کنگره ملی 20 اثر برگزیده شدند.

خانای قبادی از مشاهیر و شاعران نامی کرد در شهرستان جوانرود است که آثار نفیسی دارد وبه زبان های کردی ، فارسی ، ترکی وعربی آشنای و تسلط دارد.