کشت زعفران با عیار بالا در اورامانات

کشت زعفران با عیار بالا در اورامانات

هوا گاه افتابی می‌شود وگاه ابری سیاه آسمان را می پوشاند و ان چنان می‌بارد که با خود می‌گویم مگرمی شود در این هوای سرد بارانی محصول برداشت کرد، ولی وقتی به مزارع نزدیک‌تر می‌شوم زیر باران زنان زیادی می‌بینم که مشغول کارند باید مسافتی پیاده رفت تا به ان‌ها رسید هر چند زمین اینجا […]

هوا گاه افتابی می‌شود وگاه ابری سیاه آسمان را می پوشاند و ان چنان می‌بارد که با خود می‌گویم مگرمی شود در این هوای سرد بارانی محصول برداشت کرد، ولی وقتی به مزارع نزدیک‌تر می‌شوم زیر باران زنان زیادی می‌بینم که مشغول کارند باید مسافتی پیاده رفت تا به ان‌ها رسید هر چند زمین اینجا بیشتر ریگ زاراست و همین باعث می‌شود کمتر درگیرراه رفتن در زمین گل الود باشم، اما باز هم کفش هایم از گل و لای در امان نیست.گل‌های زعفران که هنوز برداشت نشده هنگام باران بسته می‌شود خانم چنور محمدی که صاحب مزرعه است از دور به استقبالم می‌اید می‌گوید:اگر افتاب کمی بر زمین به تابد گل‌ها باز هم شکفته می‌شود بعد از حدود نیم ساعت با تابش افتاب پاییزی گل‌های یاسی رنگ زعفران باز می‌شود و شبنم روی گل‌ها زیبایی خاصی به ان‌ها می‌دهد.

خانمی که مشغول برداشت است و لباس محلی برتن دارد درحالی که با هر کلمه لبخند می‌زند می‌گوید: من و همسرم درمزرعه‌ی خانم محمدی چند روز است زعفران برداشت می‌کنیم تا قبل از این در خانه بیکار بودم، ولی خدا را شکر چند روزی است منبع درآمد جدیدی برایمان ایجاد شده کار کردن اینجا هم راحت است و احساس خستگی نمی‌کنیم.

روی زمین زیر انداز‌هایی پهن است که مملو از گل‌های زعفران است خانم محمدی می‌گوید منتظراست تا گل‌ها خشک شوند اواین گل‌ها را هر غروب تحویل زنان شهرستان‌های روانسر و جوانرود و روستا‌های اطراف می‌دهد تا ان رشته‌های زرد با ارزش را از گل‌ها جدا کنند می‌گوید دقت خانم‌ها در این کار بالاست و از کارشان راضی هستم درمزرعه بیشتر از ۵۰ زن مشغول کارند او در سه هکتار زمین زعفران کشت کرده و علاوه بر این تعداد، صد نفر هم در خانه گل‌ها را پاک می‌کنند و انتظار دارد امسال ۱۵ کیلو زعفران برداشت کند.

تاثیرکرونا بر فروش خانم محمدی می‌گوید از زمانی که کرونا شیوع پیداکرد ما نتوانستیم همانند سال‌های قبل محصولات را در نمایشگاه به فروش برسانیم چرا که ماه‌ها است همه‌ی نمایشگاه‌ها بسته شده است خواهرش هم می‌گوید با توجه به اینکه محصول ما کاملا ارگانیک است در نمایشگاه‌هایی که در تهران برگزار می‌شد از زعفران ما استقبال خوبی می‌شد و بخش زیادی ازان به فروش می‌رسید، ولی حالا این مزیت از ما گرفته شده است، اما با وجود این محصول روی دستمان نمی‌ماند و در نظر داریم زمینه صادرات ان را به اقلیم کردستان فراهم کنیم واگر تسهیلات مناسب در اختیارمان قرار گیرد سطح زیر کشت را بیشتر خواهیم کرد و افراد بیشترو به ویژه زنان سرپرست خانوار بیشتری وارد چرخه کار می‌شوند .

کرمانشاه خاستگاه اولیه کشت زعفران

کارشناسان می‌گویند کرمانشاه نخستین رویشگاه زعفران در ایران و حتی جهان است و مطالعات نشان می‌دهد که زعفران از این منطقه‌ی زاگرس به دیگر نقاط کشور راه یافته است..

هنوز هم در مناطق کوهستانی و دشت‌های استان کرمانشاه بار‌ها و بار‌ها زعفران کوهی را دیده ام که به صورت خودرو رشد می‌کند و رنگ و بویی دل پذیر دارد.
تلاش برای افزایش سطح زیر کشت زعفران نیازابی بسیار کمی دارد و در سال‌های اخیر تلاش شده تا با توسعه‌ی ان کشاورزان به جای محصولاتی با نیاز ابی فراوان زعفران کشت کنند.
ریس سازمان جهادکشاورزی استان می‌گوید سطح زیر کشت زعفران استان کرمانشاه ۴۲۲ هکتار است و پیش بینی می‌شودامسال هزار و ۷۰۰ کیلو برداشت شود.
حاتمی می‌افزاید: امسال نسبت به سال قبل ۱۲۰ هکتار سطح زیر کشت مزارع زعفران افزایش یافته است.متوسط عملکرد مزارع زعفران در استان چهار کیلوگرم در هکتار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه می‌گوید با توجه به مزیت‌های ویژه زعفران کرمانشاه، برند سازی ان در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شده تا سال آینده ۱۰۰ هکتار دیگر به سطح زیر کشت زعفران استان اضافه شود.