تصویرگر کتاب کودک کره‌ای برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ شد

تصویرگر کتاب کودک کره‌ای برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ شد

مراسم هجدهمین دوره جایزه آسترید لیندگرن که از مهم‌ترین جوایز بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان است بدون حضور مهمان برگزار و بیک هینا، تصویرگر کتاب کودک اهل کره جنوبی به عنوان برنده این جایزه در سال 2020 معرفی شد.بیک هینا، یکی از برجسته‌ترین تصویرگران کتاب کودک در کره جنوبی است و در سال […]

مراسم هجدهمین دوره جایزه آسترید لیندگرن که از مهم‌ترین جوایز بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان است بدون حضور مهمان برگزار و بیک هینا، تصویرگر کتاب کودک اهل کره جنوبی به عنوان برنده این جایزه در سال 2020 معرفی شد.بیک هینا، یکی از برجسته‌ترین تصویرگران کتاب کودک در کره جنوبی است و در سال 1971 در سئول متولد شد.

وی در دانشگاه یوها وومنز سئول به تحصیل در رشته تکنولوژی آموزشی پرداخت و بعد به آمریکا رفت و تحصیلاتش را در انستیتو هنرهای کالیفرنیا ادامه داد.

تصویرگر کتاب کودک اهل کره جنوبی که از سابقه کار در انیمیشن فیلم برخودار است، در سبک خاص کاری خود از فیگورین‌های دست‌ساز مینیاتور و محیط‌هایی استفاده می‌کند که با دقت نورپردازی و عکاسی می‌شوند.

او تا به حال ۱۳ کتاب تصویری منتشر کرده که در سراسر آسیا محبوب هستند و تعدادی از آن‌ها به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده‌اند.”نان ابر” نام نخستین کتاب این هنرمند است که داستانش در یک صبح بارانی به وقوع می‌پیوندد و دو بچه گربه را نشان می‌دهد که یک ابر کوچک پیدا می‌کنند و آن را به خانه می‌برند. مادرشان از آن ابر نان‌های جادویی درست می‌کند که به آن‌ها قابلیت پرواز کردن می‌بخشد.

با الهام از ”نان ابر” یک سریال تلویزیونی، یک نمایش موزیکال و مجموعه‌ای از اسباب بازی‌ها ساخته شده است.”مادر پیاکی جوجه خروس” سال ۲۰۱۱، ”شربت ماه” سال ۲۰۱۱، ”فرشته حمام” سال ۲۰۱۲، ”شیرینی‌های جادویی” سال ۲۰۱۷، ”بازدیدکننده عجیب” سال ۲۰۱۸ و ”من یک سگ هستم” سال ۲۰۱۹ از دیگر آثار او هستند.

هیئت داوران جایزه آسترید لیندگرن درباره هینا گفت: ”با احساس خارق‌العاده‌ای برای محتوا، نگاه‌ها و حرکت‌ها، کتاب‌های تصویری فیلم‌مانند بیک هینا داستان‌هایی درباره تنهایی و اتحاد را به نمایش می‌گذارند.

در دنیاهای مینیاتور برانگیزنده او حیوان‌ها، فرشته‌ها و انسان‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. آثار او درگاهی به سمت چیزهایی خارق‌العاده است.

”آماندال لیند، وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد، در مراسم اهدای این جایزه از اهمیت خاص این جایزه در این برهه از تاریخ که کودکان و خانواده‌ها در سراسر جهان بە دلیل شیوع ویروس کرونا مجبورند در خانه بمانند سخن گفت و اشاره کرد ”خواندن یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش فاصله‌ها و عبور از مرزها است

.”جایزه آسترید لیندگرن یکی از جوایز با اهمیت در رشته ادبیات کودک و نوجوان است که از سال 2002 در بزرگداشت نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی کودکان، و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان نهاده شد. برنده این جایزه صاحب ۵ میلیون کرون سوئدی (۴۴۰ هزار یورو) می‌شود.

ژاکلین وودسون (آمریکایی) در سال 2018 و بارت موییرت (بلژیکی) در سال 2019 برنده این جایزه شده بودند.